Fabriksbetong och betongdistribution

Det har varit ganska tyst här på bloggen under en längre tid så jag tänkte med detta inlägg belysa vad vi TIRO-deltagare har haft för oss under de senaste månaderna.

Efter en mycket spännande tid på segmentet på Grus & Berg gav vi oss in i det minst lika spännande segmentet Fabriksbetong där vi bland annat fått utbildning inom produktion, teknik, provtagning, distribution, marknad och försäljning. Min uppfattning av betong före detta segment var mer eller mindre att betong bestod av sten, vatten och cement, that’s it. Det kan väl inte vara mer komplicerat än så? Den synen förändrades snabbt.

Betong består främst av de tre delarna som jag beskrev ovan men det är desto mer att ta hänsyn till. Två av de viktigaste parametrarna när en betong tillverkas är vilka egenskaper den har i form av arbetbarhet och vilken hållfasthet den har. Betongens egenskaper bestäms främst av vattencementtalaet (VCT) vilket är förhållandet mellan vatten och cement. Hållfastheten bestäms av olika faktorer, bland annat VCT, vilken cementtyp som används och vad ballastmaterialet har för egenskaper.

Utöver vatten, cement och ballast i en betong kan även olika typer av tillsatsmedel användas, retarder som gör att betongen härdar långsammare, accelerator för att härda den snabbare och flyttillsatsmedel för att göra betongen mer lättarbetad. Utöver alla tillsatsmedel som kan användas finns det även färg, extra luft, stål- och plastfibrer och mycket mer för att se till att betongen får de egenskaper som efterfrågas.

Detta var en väldigt förenklad och kort beskrivning av några av de avgörande faktorerna som man tar hänsyn till vid betongtillverkning, fördjupar man sig inom betong inser man ganska snabbt att det är bra mycket mer komplext än vad som beskrivits ovan.

Under denna tid har även jag och min TIRO-kollega Pontus, drivit ett projekt där vi gjort en kartläggning av våra betongbilar. Vi har sett över utnyttjandegraden på dessa fordon samt sammanställt hur väl fabrikerna i region Väst och Syd utnyttjar dessa. Detta har varit ett mycket spännande och givande projekt för oss och det var mycket intressant att se hur det kan skilja sig från region till region.

En, av många, goda erfarenheter mig från denna intressanta tid på Fabriksbetong är hur komplex betongtillverkning är och att oavsett hur erfaren man är aldrig blir helt fullärd när det kommer till betong.

Nu bär det av på nya äventyr då det är dags för oss att utforska segmentet Transport & Maskin. Tills nästa gång!

Marcus

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *