Ballast är det ballaste

Då lägger vi en ovanligt teoretisk vecka till handlingarna. Varit på en kurs om bergmaterialindustrin i Stockholm som hölls av SBMI. Veckan avslutades sedan med att Swerocks egen, mycket kunniga och utomordentligt trevliga, Monica Almefelt Soldinger lärt oss om hur man hittar nya täkter och hur processen för att söka täkttillstånd går till.

Så här inför helgen tänkte jag ge ett litet tips på något att snacka om över en öl med en vän eller kanske över ett glas vin på en dejt. Vad sägs om ”jättestora terminaler för ballast” ?

”Terminaler för ballast är framtiden!”  Iaf enligt geologen Sven från NCC. Han pratade om att städer i Europa ofta avsätter plats för stora ballastterminaler, något vi tydligen är beklagligt dåliga på i Sverige.

Satte mig och körde lite hederlig googling och såg att exempelvis Antwerpen har en 10 hektar stor ballastterminal i anslutning till sin hamn. Man transporterar material för bl a vägar, betong och bygg med lastbilar, tåg och skepp. Ballasten kommer från Norge och Skottland i skepp med en kapacitet på 100 000 ton som är självavlastande med en hastighet på 4 000 ton i timmen.

ballast terminal

Bild från Antwerp Stone Terminal

 

Nyttan med att ha en sådan terminal i direkt anslutning till en storstad tror jag inte behöver förklaras.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *